Hoe vertel je aan collega’s over je stressklachten, overspannenheid of burn-out? (5 tips)

Als je veel last hebt van stress, als je overspannen bent of een burn-out hebt, dan komt er een moment waarop je dat op je werk met collega’s moet delen.

Bijvoorbeeld omdat je een tijdje afwezig bent, minder werkt of klachten hebt die impact hebben op hoe je werkt. Ook als je een periode afwezig bent geweest en weer terug komt, kan het lastig zijn om te bedenken wat je aan collega’s vertelt. Want het zou zomaar eens heel ongemakkelijk kunnen worden. En eigenlijk is het ook heel spannend…

Dus hoe doe je dat dan? Hoe vertel je aan collega’s over je stressklachten, overspannenheid of burn-out, zonder dat het (nog) ongemakkelijk(er) wordt? Ik geef je 5 tips.

aan collega's vertellen over burn-out

@andreeas via Twenty20

1. Bespreek met je leidinggevende wat op welk moment wordt verteld

Als er iets aan de hand is, ben jij zelf misschien niet de persoon die dat deelt met collega’s. Zeker als het gaat om uitval door ziekte of een burn-out zal jouw leidinggevende dat intern delen. Spreek duidelijk af wat je leidinggevende wel en niet vertelt en denk daar zelf over mee. Het is bijvoorbeeld helemaal niet gek om samen een tekst af te stemmen die naar collega’s gemaild wordt.

2. Neem zelf het initiatief na afwezigheid

Als je een tijdje afwezig bent geweest, kan het moment dat je terugkomt heel ongemakkelijk zijn. Zowel voor jou als voor je collega’s. Je hebt misschien helemaal geen zin in 100 keer de vraag te krijgen ‘En hoe is het met je? Gaat het wel?’. Net zoals je collega’s het misschien ongemakkelijk vinden om jou te benaderen. Neem daarom zelf het initiatief door te laten weten dat je er bent, hoe het met je gaat en hoe je nu weer (al dan niet beperkt) aan het werk gaat. Dat kan plenair in een vergadering, via een e-mail naar je collega’s of door persoonlijk je collega’s één voor één te informeren. Kies een manier die past bij jou.

3. Leef je in in je collega’s

Probeer je voor te stellen hoe het zou zijn als jij je collega was. Misschien zou je niet goed weten wat je moet zeggen, bang zijn dat je iets verkeerd zegt of is het onduidelijk voor je wat er eigenlijk aan de hand was. Een collega die jou niet zo vaak ziet of weinig met je samenwerkt, heeft misschien alleen een out of office gekregen en weet verder niets. Door je in te leven in de ander, is het makkelijker te bedenken wat je kunt doen om het voor jullie allebei prettiger te maken. 

4. Wees duidelijk 

Probeer zo duidelijk mogelijk te zijn over je situatie en over wat anderen van je kunnen verwachten. Daarbij zijn 2 dingen belangrijk:

> Geef aan wat je wel en niet prettig vindt

Bijvoorbeeld als je voorlopig liever geen contact wilt, of even ongestoord wilt werken. Of als je juist heel graag berichtjes ontvangt, maar niet kunt bellen. Misschien wil je er graag over praten met collega’s, of juist niet. Als jij duidelijk aangeeft wat je wel en niet prettig vindt, naar je leidinggevende en naar collega’s, is het voor hen makkelijker om daar rekening mee te houden.

> Maak duidelijk hoe je (weer) werkt

Of je nu tijdelijk minder werkt of op een andere manier werkt, of dat je een tijdje uitgevallen bent en weer aan het werk gaat: geef duidelijk aan hoe het zit, wanneer je er wel en niet bent en wat collega’s van je kunnen verwachten. Daarmee voorkom je dat er verkeerde verwachtingen ontstaan.

5. Maak het persoonlijk, voorkom too much information

Je wilt graag iets vertellen over wat er is gebeurd, maar wat precies? Je kunt het heel zakelijk houden, bijvoorbeeld naar klanten of naar collega’s waar je minder mee samenwerkt. Maar je kunt aan je leidinggevende en collega’s natuurlijk ook een persoonlijker verhaal vertellen, als dat past bij jou en de relatie die je met hen hebt.

Je kunt best vertellen wat er precies aan de hand is, je kunt laten zien wat het met je doet, hoe het is gegaan en wat je hebt geleerd. Dat kan je relatie met de ander en het onderlinge begrip versterken. Het kan ook helpen om onduidelijkheid rondom jouw situatie te verminderen.

Natuurlijk wil je voorkomen dat het too much information wordt. Dus probeer het bij jezelf te houden (en niet teveel te zeggen over anderen), ga niet teveel in detail en houd het kort. Mensen kunnen doorvragen op specifieke onderdelen als ze ergens meer over willen weten.

Misschien lijkt het simpel en vanzelfsprekend wat hier staat... maar dat betekent niet dat het makkelijk is. Zeker als je nog herstellende bent, kan dit ontzettend spannend zijn om te doen.

Toen ik zelf mijn collega’s na een half jaar afwezigheid door burn-out weer zag, was ik misselijk van de zenuwen. Ik had besloten hen plenair te vertellen wat er gebeurd was, maar vond dat op de dag zelf (natuurlijk) een heel erg slecht idee. 

Toch heb ik het gedaan. Doordat ik het op deze manier open en persoonlijk deelde, heb ik daarna ook heel veel open en persoonlijke reacties van collega’s gekregen. 

Het was niet meer ongemakkelijk, maar fijn.

De manier waarop ik het deed paste bij mij en bij de (positieve) relatie die ik had met mijn collega’s en leidinggevende. Ik snap heel goed dat dat helaas niet het geval is bij iedereen. Kies een manier die past bij jou en jouw situatie.


Jorien | Volitio

Hi, ik ben Jorien. Ik ben erkend stress en burn-outcoach. Ik help mensen, zoals jij, die uitgeput zijn en zich realiseren dat ze het niet langer volhouden de eindeloze stroom to do’s af te werken.

Ik ben als coach persoonlijk geaccrediteerd (NOBCO/EMCC). Dat betekent dat ik aan strikte kwaliteits- en ervaringseisen voldoe, uitgebreid professioneel opgeleid ben en mezelf continu verbeter. Naast mijn professionele ervaring heb ik ook persoonlijk ervaring met stress en burn-out. Ik weet hoe het is.
Lees meer >

Previous
Previous

Hulp nodig bij herstellen van stressklachten, overspannenheid of burn-out? Dit zijn je opties.

Next
Next

Overspannen of burn-out? 8 tips om het gesprek met de bedrijfsarts voor te bereiden