Wat je moet weten als je nog nooit coaching hebt gehad. Deel 2: het coachgesprek
Stel je voor, je loopt ergens tegen aan in je werk of je privéleven. Terwijl je hiermee worstelt, kom je ergens ‘coaching’ tegen. Een website, iemand die zegt: ‘Is dat niet iets voor jou?’ of je leest er een artikel over.
Maar je weet eigenlijk niet zo goed wat coaching is. Hoe het werkt. Waarom het jou zou kunnen helpen. Of dat niet meer iets is voor mensen met échte problemen.
Helemaal niet gek. Coaching is voor veel mensen nieuw! Daarom heb ik een blogserie gemaakt over dingen die je moet weten over coaching, als je nog nooit bent gecoacht.
Deze keer > Deel 2: wat je moet weten over het coachgesprek.
Deel 1 gemist? Die lees je hier.
We praten niet alleen, je moet zelf (ook) iets doen
In een coachgesprek praat je. Natuurlijk. Toch is het anders dan bijkletsen met vriendinnen of een praatje bij de koffieautomaat. In coaching werk je aan jouw doel. Dáár hebben we het over. En met ‘werken’ aan je doel, bedoel ik dat je écht aan de slag gaat. Coaching is niet alleen maar praten en denken, het helpt je om dingen te gáán doen of anders te doen dan je eerst deed.
Een psycholoog vertelde mij ooit dat ze in een eerste gesprek met een cliënt de meeste tijd kwijt was met duidelijk maken dat de cliënt zelf ook iets moest doen. Veel mensen denken dat ze hun probleem omschrijven en dan verwachtingsvol naar de psycholoog kunnen kijken voor de oplossing. Zo werkt het niet. Ook niet in coaching.
We halen inzichten uit het gesprek, maar dat staat altijd in het teken van wat je er daarna zelf mee kunt doen. En dat ga je dus tijdens of na het gesprek ook echt doen. Dus als je houdt van actie en resultaat, dan is coaching zéker iets voor jou. En als je vaak blijft hangen in denken en het nooit doet, dan kun je wel wat coaching gebruiken om in actie te komen.
Coachgesprekken kunnen intensief (en vermoeiend) zijn
Een coach stelt veel vragen. Niet om alles over je te weten te komen, maar om je te helpen nieuwe inzichten te krijgen of met een andere blik ergens naar te kijken. Je wordt daardoor uit je normale ‘gedachten routes’ getrokken en moet harder nadenken dan normaal. Dat kan best intensief en vermoeiend zijn.
Is dat erg? Absoluut niet. De meerwaarde van coaching is juist dat je die inzichten krijgt en je daardoor veel sneller kunt ontwikkelen.
Maar het is wel iets om rekening mee te houden, als je bijvoorbeeld al heel moe bent of veel stress hebt. Dit doe je door je gesprekken slim te plannen, of met de coach te bespreken hoe je hier mee om kunt gaan. En als je een coachtraject aangaat: zorg dat je de tijd en energie er voor neemt. Dan haal je er voor jezelf het meeste uit.
We hebben het ook over wat je voelt. En dat is niet gek.
Veel mensen vinden het lastig om te praten over wat ze voelen. Omdat ze het ongemakkelijk vinden, te persoonlijk, soft, onbelangrijk of zweverig. Of omdat ze eigenlijk niet zo goed weten wat ze voelen. Je moet vooral rationeel denken, toch?
Wat je voelt - je emoties - zijn onlosmakelijk verbonden met wie je bent als mens. Iedereen is weleens boos, verdrietig, teleurgesteld, blij, bang. We hebben het hierover in coaching, omdat die emoties iets zeggen over wat er gebeurt bij jou. Het zegt iets over wat je belangrijk vindt.
Een voorbeeld:
Je komt erachter dat het project waar jij zo hard aan gewerkt hebt, opeens gestopt wordt. Dat hoor je van verschillende collega’s in de wandelgangen, maar je leidinggevende heeft jou niets verteld. Je wordt ontzettend boos en je kunt het moeilijk loslaten. Maar je leidinggevende vindt dat je overdreven reageert, want het is nog helemaal niet zeker en hij wilde je pas slecht nieuws geven als hij het wél zeker wist.
Reageer je inderdaad overdreven? Of is er iets anders aan de hand? Als je je boosheid onderzoekt in het coachgesprek, kom je er misschien achter dat je openheid heel erg belangrijk vindt. Daarbij past dat je wilt dat je leidinggevende dit soort dingen al eerder open deelt, ook al is het nog niet zeker. Dit was het tegenovergestelde daarvan.
Door te onderzoeken wat je voelt, kun je uitvinden wat je belangrijk vindt. Dat zit meestal verstopt achter allerlei rationele gedachten, daarom kijken we specifiek naar je gevoel om dit te ontleden. En het maakt ook dat je daarna kunt besluiten wat je wilt doen: bijvoorbeeld aan je leidinggevende vertellen dat jij zoveel waarde hecht aan openheid en hoe je een volgende keer zou willen dat hij dit soort dingen met je deelt.
We gebruiken wat je voelt dus als signalen om te onderzoeken wat je belangrijk vindt. Want als je dat weet, kun je er ook iets mee doen. Dus als je coach vraagt: ‘Hoe voel je je op dat moment?’, dan is dat misschien even ongemakkelijk, maar weet je waar je het voor doet.